roterende banner

zondag 11 februari 2018

KEN UW KLASSIEKEN

In de partij Ron Heeneman-Peter Nitschke van afgelopen vrijdag (9-2-2018) bereikte we na een weinig opwindende opening al vrij snel een eindspel.
Om los te komen had ik tijdelijk een pion geofferd, die ik nu dacht terug te winnen met 1.Dxd4 Het is niet zo moeilijk om te zien dat zwart nu Te1+ kan spelen. Daarom controleerde ik even wat er aan de hand is na 2.Kh2; 2. ... Dc7+ 3.g3 Dat leek me remise.

Echter, zwart slaat natuurlijk gewoon de witte dame 2. … , Dxd4 0-1
De toren op d1 staat gepend! Dat kost dus een volle toren.
Wat een koude douche.


Direct na afloop kwam Kees kijken wat er gebeurd was, grappig genoeg kon ik mij meteen herinneren dat dezelfde combinatie een keer in een partij tussen Kees en Ridens Bolhuis (een sterke speler van Laurierboom-gambiet) op het bord had kunnen komen, maar door allebei de spelers gemist werd. Kennelijk lastig om te zien, dit motief.

Hier speelde zwart 1. … , f6 en na 2. Pf3 , Dd6 had wit (Kees) dus toe kunnen slaan met 3. Te8!

Rest de vraag waarom ik dit niet gezien heb, aangezien ik het motief ken. Verklaringen achteraf zijn altijd een beetje verdacht, maar ik denk dat ik mezelf al rijk gerekend had; een remise tegen Peter is natuurlijk niet verkeerd, zeker gezien zijn goeie vorm van de laatste tijd.

Je zou het ook aan schaak-denkluiheid kunnen wijten, een moeilijk te behandelen karaktertrek.

Hoe het ook zij, na 1.Td2 om Dxd4 voor te bereiden lijkt me dat er weinig aan de hand is.

Ron Heeneman

8 opmerkingen:

  1. af en toe herhalen helpt om het te onthouden....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ridens B speelt toch bij Zukertort ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt, en intern bij Caissa.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ridens B speelt bij alle Amsterdamse clubs behalve ENPS ,dat komt ENPS speelt in een R.K Kerk en Ridens vertikt het om elke keer als hij bij ENPS binnenkomt een kruis te slaan !

      Verwijderen
  4. de partij speelde ik tegen hem toen hij nog bij caissa extern speelde, (denk ik)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind Ridens Bolhuis een geweldige naam.
    (en een erg leuk stukje Ron!)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Ron,

    bedankt voor dit leuke stuk (en goed gezien Peter!).
    Morgen ga ik het motief gelijk gebruiken bij de training van de Marburgse schaakjeugd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gaan de spelers met rating 2000+ eigenlijk nog een gooi doen naar het kampioenschap? Of mogen de mindere goden de prijs dit jaar verdelen?

    BeantwoordenVerwijderen