roterende banner

donderdag 16 november 2017

MEC toptraining Jan Timman

Afgelopen woensdagavond begon om klokslag 20.00 de schaaktraining van de legendarische grootmeester Jan Timman.
Pieter Oldenhove had mij een paar weken geleden gevraagd of ik zin had om die schaakvoorstelling bij te wonen;"Ja zeker!",want ik weet dat Timman dat bijzonder leuk en goed kan.
Hij starte de avond met het demonstreren van een partij die hij speelde tegen een 13 jarig talent uit Denemarken Jonas Bjerre. Timman krijgt met wit de kans in het Bogo-Indisch om zeer energiek te werk te gaan en na 9.h4! dreigt er al een dodelijk Lxh7.Aanvankelijk verdedigt de jongeling zich goed en inventief met een kwaliteitsoffer,maar op de 20-ste zet speelt hij te optimistich Pg4?,i.p.v.Ld7 en tot overmaat van ramp overziet Jonas Na 21.Da4 dat niet alleen het paard op g4 hangt maar dat tevens De8 dreigt.Toch vond Timman dat bij een correct vervolg de kansen ongeveer in evenwicht zouden zijn geweest.


De tweede partij die Timman demonstreerde was tegen een schaakster;Houska Jovanka(2400).In een klassieke dame-gambietstelling vatte Timman het plan op om met 14.Tcb1 een minioriteitsaanval te beginnen,waar hij een zet later weer van af zag,om toch maar liever in het centrum te spelen.Maar daardoor kwam er een hele diepe truc in de stelling te zitten waar Jovanka in vloog,die hem op de 22ste zet met Tbd1 een kwaliteit opleverde.De technische afwikkeling daarna werd feilloos door Timman behandeld.
De derde partij die aanbod kwam,was niet van Jan zelf maar tussen Mamedov en Dubov uit het E.K.voor landenteams 2017;Azerbeidjan-Rusland,om de gouden plak.:
Timman vertelde dat hij deze variant wel eens voorbereid had tegen John v/d Wiel in de jaren 90 in een N.K.,alleen pakte John toen(wijselijk) niet op e5,zoals in deze (prachtige)partij op de 12e zet....


In de pauze kregen we 4 diagrammen te zien met eindspelstudies van Timman,waar we ons even in konden verdiepen,ik geef de eerste opgave:
wit speelt en maakt remise Jan H.Timman (2017)

Ik vond het een geweldige schaakavond;Pieter bedankt voor de uitnodiging!

Aran

4 opmerkingen:

  1. Wow prachtig eindspel. Heeft me wel even een stief kwartiertje gekost: 1.Dd4+ exd4 2.Kc4 Le1 3.Le7 en nu kan Lh4 niet, dus daarom 3...Dh4 4.Pf6 Dxf6 5.Lb4 Lxb4 6.cxb3+ Ka4 7.axb4+ Kb6 en remise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vraag me bij dit soort eindspelen altijd af op welk moment in zo'n geval de witspeler bewust wordt van de ontstane situatie. Ziet hij de oplossing al veel eerder en stuurt daar op aan of had hij al bijna opgegeven (wat ik waarschijnlijk zou doen) en keek toch nog eens wat langer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is geen eindspel maar een studie Michiel! Een soort puzzle bedacht door een componist waar alle stukken een functie hebben.

      Verwijderen
  3. Leuke potjes en studie! Kleine correctie: ze heet Jovanka Houska.

    BeantwoordenVerwijderen