roterende banner

woensdag 7 mei 2014

ENPS speelt gelijk maar verliest Beker

In augustus 1973 zat ik in een bar in New Orleans.
De (zwarte) blueszangeres kwam na de voorstelling een drankje bij me drinken (ik was toen nog jong en mooi).
Ze beklaagde zich over haar eenzaamheid.
Maar je bent prachtig, zei ik.
Well, you know, when I like a guy I want to lay him, The story of my life.
Als je niet alleen oud wilt worden, moet je trouw zijn.

Trouw is Bert Wijchgel, dacht ik, die met een tas vol ijsblokjes en champagne naar Huize Lydia toog.
Na afloop vertelde hij me echter dat hij altijd met een tas vol drank loopt.
Ben ik trouw? Mijn vrouw -die ook even kwam kijken-, heeft daar zeer geprononceerde opvattingen over, maar we wonen na mijn hartoperatie samen.

De tijdspanne die ons is toebemeten in de onderbond is zo schadelijk voor het schaken dat ik me hieraan niet langer wil onderwerpen.
Hoeveel tijd heb je om over een zet na te denken als je niet weet hoeveel zetten je zult hebben te spelen in de toebemeten tijd van 95 minuten?
Kun je je permitteren om 10 minuten na te denken over een zet?.Als er een tijdcontrole is bij zet 40 weet je wat je welke tijdsinvestering mogelijk is.
Peter Hoekstra en ik speelden een goede partij. We hadden na 40 zetten beiden een pion meer en we moesten beiden remise geven door de tijdsfactor.

Dank aan alle supporters. Ik werd vooral geroerd door Pieter die mij zo melancholiek aankeek, dat zelfs ik vrolijk werd.
Vorig jaar wonnen we de cup, dit jaar speelden we in de finale 2-2. Als ik aan bord 2 had gezeten hadden we gewonnen volgens de tiebreakregel die nu nu ons nadeel werkte.
Wat een fiasco, wat een succes.

Victor Kortsnjoj schreef zijn autobiografie en noemde die "Chess is my life",. Bobby Fischer corrigeerde hem: chess is life.
De steun van mijn clubleden van ENPS vertelt me dat beide grootmeesters ongelijk hadden.
De liefde is groter dan het schaak. 

Ruud

12 opmerkingen:

  1. Kan ik mij heel goed voorstellen Niek !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer, maar het was superspannend, thuis vanachter de computer misschien nog wel spannender dan op de lokatie zelf.

    "Trouw is Bert Wijchgel, die met een tas vol ijsblokjes en champagne naar Huize Lydia toog."
    Champagne met ijsblokjes??? Een Piper-Heidsieck Piscine?

    Raf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alle mensen die de moeite hadden genomen om naar Caissa te komen uiteraard nog hartelijk dank voor de aanmoedigen. Het was een geweldige sfeer en de thuisblijvers moeten bij een volgende keer toch ook massaal de deur uit om ENPS te komen aanmoedigen. Helaas deze keer net niet gewonnen, maar een volgende keer zal het wel weer goed komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarom heb je je stukje herschreven Ruud ?? Vond het wel een leuke opmerking !Trouw is Bert die met een tas vol ijsblokjes en Champagne naar huize Lydia toog, om later te vertellen dat hij altijd een tas vol drank bij zich droeg ! Lag in een deuk ! Kan wel tegen een stootje Ruud ! Nee Suri ben wel een Indo maar bij mij gaan er geen ijsblokjes in echte Champagne ! Kan moeilijk de champagne bij de kantinebeheerder in de ijskast zetten ! Ook bij Huize Lydia geldt Geen eigen drank meenemen !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha die Bert, altijd even scherp!! Het was niet Ruud maar ik die de censuur aanbracht. Overigens had ik 't wel aan de auteur gemeld hoor, daar niet van. Ik dacht dat zinnetje is nogal lullig voor Bert, die alleen maar alle lof verdiend, die haal ik er uit. Stukje stond er nog maar een half uurtje op, dat valt niemand op. Dacht ik. Zo zie je maar weer HOE GOED HET BLOG GELEZEN WORDT.... nou ja, ik heb de censuur ongedaan gemaakt en gecursiveerd, kunnen de anderen ook meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Nee Suri ben wel een Indo maar bij mij gaan er geen ijsblokjes in echte Champagne!"
    Ik ben blij dat te horen :)
    Raf

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel goed Ruud !! O sorry Niek ! Ben niet zo gevoelig ! Grapje moet kunnen ! Anders moet je maar in een klooster wonen !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ENPS likt zijn wonden maar de geest is ongebroken! ik geef vijf sterren voor de wijze woorden en een fles wijn voor de humor.
    grrrrrrrrrimme!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Eind goed al goed Verweij ! Maar wat heb je hiervan geleerd ? Stel je voor dat ik echt boos word op Ruud ! Nou ja dat is toch jou pakkie niet an ! Ik HAAT censureren Waarom ???? Censureren betekent Dat de een de ander zijn denkwijze oplegt !!! !! O;K jij deed het om mij te beschermen ! Prachtig ! vind het echt mooi ! Maar als een Handere mening niet strookt met jouw mening grijp je in ! Beste Niek we leven in 2014

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooi moment in de partij van Ruud was toen het leek alsof hij een 2e pion kon winnen met Pxe5. Zowel Ruud als zijn tegenstander hadden een verdediging gezien. De ruil zou dan zijn toren+paard+pion (plus pion die hij al voorstond) tegen Ruud zijn dame. Mij leek het wel aantrekkelijk, maar Ruud zei tijdens de partij dat het zou verliezen en na afloop dat je dat natuurlijk niet wilde. Gisteren de stelling laten doorrekenen en de verschillen waren klein, maar de door Ruud gespeelde zet (Pxd6) was inderdaad ietsje beter +0.6 tegen +0.5 voor Pxe5. Heel jammer dat het daarna bergafwaarts ging met de stelling.

    Verder was het een hele gezellige avond. Ik kreeg nog een reactie van Zukertort dat ze de sfeer die ENPS bracht geweldig vonden en dat ze ons nog willen komen bedanken daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk van Zukertort zeg!

    De stelling waar Pieter het over heeft zie je hier.
    https://pbs.twimg.com/media/Bm-rYviCAAEtDXI.jpg:large
    Ik vroeg me op twitter ook al af waarom Pxe5 niet werd gespeeld.
    Kees antwoordde op het blog:
    Pxe5 was volgens ons niet goed ivm Pg5

    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hartverwarmende belangstelling. Dat kan mijn hart goed gebruiken want het werd tot 18C gekoeld tijdens mijn CABG. Op de foto heb ik echter een tomaatrode kleur, hetgeen duidt op een te hoge bloeddruk. Het effect daarvan, gecombineerd met mijn slechte conditie, is dat ik na zo'n 30 zetten niets meer zie.
    De oplossing gaat langs twee wegen: 1) ik heb mijn Zieleman racefiets laten opknappen en probeer nu iedere dag 'de ronde hoep' te fietsen om mijn conditie te verbeteren, en 2) ik speel niet meer va banque, met 105 minuten voor de hele partij -waarvan je niet tevoren weet hoe lang die zal duren. Als je weet dat er een moment van stilstand en bezinning komt bij zet 40, kun je je als oude man nog juist daarheen slepen mits voldaan is aan 1).

    BeantwoordenVerwijderen